آیا می توان در خانه معتکف شد؟
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۰۶۳۲۰
حجت الاسلام مظفر برسلانی گفت: مطابق احکام سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب، ایام البیض است و اعتکاف در این روزها انجام می شود. حال که امکان برپایی اعتکاف وجود ندارد افرادی که مشتاق به انجام اعمال هستند می توانند بدون نیت اعتکاف، اعمال را در خانه خود انجام دهند.
همه ساله در روزهای میانی ماه رجب که به ایام البیض معروف است، مراسم معنوی اعتکاف با شور و حرارت خاصی برگزار می شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ستاد ملی کرونا طی چندین جلسه، برگزاری و یا عدم برگزاری مراسم اعتکاف در اسفند ماه ۱۳۹۹ را مورد بررسی قرار داده و در نهایت رای به عدم برگزاری اعتکاف داد.
حجت الاسلام و المسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در این خصوص به خبرنگاران گفت: "اگرچه قرار بود که در شهرهای دارای وضعیت آبی و سفید مراسم اعتکاف با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شود، اما طبق آخرین تصمیمگیری کارگروه ملی مدیریت مقابله با کرونا مقرر شده که برگزاری مراسم اعتکاف در همه شهرها منتفی شود. "
باتوجه به تصمیم کارگروه ملی مبارزه با کرونا، در عمل اعتکاف ماه رجب امسال در سراسر کشور تعطیل خواهد بود و علاقه مندان نمی توانند به صورت جمعی در مسجد حضور یابند. اما گروهی از افراد هستند که حتی اگر شده به صورت انفرادی تمایل دارند که اعمال اعتکاف را انجام دهند. تکلیف این افراد چه خواهد بود؟
به همین دلیل باحجت الاسلام و المسلمین مظفر برسلانی، مسئول گروه علمی احکام مرکز پاسخگویی به سوالات حرم رضوی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:
حکم شرعی اعتکاف در خانه چیست؟
حجت الاسلام و المسلمین برسلانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: کسانی که مایل به اعتکاف هستند می توانند به صورت شخصی و تنها در مساجد اعتکاف نمایند. خانواده ها نیز در مدت اعتکاف برای آنها سحری و افطاری بیاورند. همچنین آنها مجازند به مقدار ضرورت از مسجد خارج شده و پس از برطرف شدن آن به سرعت به مسجد بازگردند.
وی ادامه داد: اعتکاف یعنی اینکه معتکف در سه روز کامل در مسجد به سر برد. معتکف باید احکام اعتکاف را بلد بوده و مطابق آن عمل نماید.
وی در پاسخ به این سوال که برخی عقیده دارند که می توان برای گوشه ای از منزل صیغه مسجد خواند و در آنجا اعتکاف کرد، ابراز کرد: به هیچ عنوان چنین کاری صحیح نیست و از لحاظ شرعی مورد تایید نمی باشد. نمی توان برای گوشه ای از خانه، صیغه مسجد خواند و در آنجا اعتکاف نمود. این موضوع هیچ سندیتی در احکام ندارد.
حجت الاسلام برسلانی تصریح کرد: مطابق احکام سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ رجب، ایام البیض است و اعتکاف در این روزها انجام می شود. حال که امکان برپایی اعتکاف وجود ندارد افرادی که مشتاق انجام اعمال هستند می توانند بدون نیت اعتکاف، اعمال را در خانه خود انجام دهند.
وی افزود: به عنوان مثال روزه گرفتن در این سه روز بسیار تاکید شده است. پس می توان خارج از مراسم اعتکاف نیز در این سه روز، روزه داری کرد. روزه گرفتن در ماه رجب به ویژه در ایام البیض این ماه بسیار سفارش و ثواب زیادی برای آن روایت شده است.
مسئول گروه علمی احکام مرکز پاسخگویی به سوالات حرم رضوی تاکید کرد: مهمترین دلیل برای اینکه اعتکاف اصلی که در کشور انجام می پذیرد در نیمه های ماه رجب برگزار می شود فضیلت عبادت در این روزها و انجام اعمال وارده است. انجام عمل ام داوود نیز در پانزدهمین روز از ماه رجب بسیار توصیه شده است. در مفاتیح به وضوح تمامی اعمال اعتکاف ازجمله عمل ام داوود و قرائت نمازهای مخصوص آمده است.
وی خاطرنشان ساخت: برخی بر این گمان هستند که قرائت نمازهای وارده، تنها مخصوص افراد معتکف است در صورتیکه این اشتباه است. عمل ام داوود هم تنها مربوط به اعتکاف و معتکفین نمی شود. به دلیل توصیه های فراوانی که به انجام این عمل شده و همزمان با روز پایانی اعتکاف است، مردم اینگونه تصور می کنند که این موارد جزئی از اعمال اعتکاف است. اما در واقع عملی مجزا از اعتکاف محسوب می شود.
وی یادآور شد: مردم می توانند در منازل خود بدون داشتن نیت اعتکاف، اعمال وارد شده که در مفاتیح الجنان بیان شده اند را انجام داده و از ثواب این اعمال بهره مند شوند.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: معتکف اعتکاف ایام البیض مراسم اعتکاف حجت الاسلام ایام البیض ماه رجب سه روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۰۶۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جریمه ۵۴۰۰۰۰ خودرویی که بر روی خط عابر پیاده توقف داشتند
معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه طرح گذرگاه عابر پیاده با جدیت در شهر تهران اجرا می شود، گفت: ۵۴۰ هزار خودرو بر روی خطکشیهای شهر تهران جریمه شده اند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ احسان مومنی؛ معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ امروز در خصوص اعمال قانون خودروهایی که بر روی خطکشیهای عابرین پیاده توقف داشتند، اظهار کرد: در 62 نقطه از تقاطعهای مهم شهر تهران افسران پلیس راهور تهران بزرگ مستقر هستند و هنگامی که چراغ زرد می شود با حرکت دست و با سوت به رانندگان هشدار قرمز شدن چراغ را می دهند تا آنان پشت خط ایست توقف کنند و این موضوع جنبه آموزشی دارد.
وی افزود: اگر خودرویی بر روی خطکشیهای عابر پیاده توقف داشته باشد مسلماً توسط ماموران پلیس اعمال قانون خواهد شد.
سرهنگ مومنی گفت: در سال گذشته و در شهر تهران 540 هزار وسیله نقلیهای که در بر روی خطکشی عابر پیاده توقف داشتهاند مورد اعمال قانون قرار گرفتهاند که روزانه به طور میانگین 1500 خودرو جریمه شده است.
علت صدور "برگ جریمه رانندگی اشتباهی" چیست؟معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: در همین دو هفته اردیبهشت ماه 1403 که طرح گذرگاه عابر پیاده در شهر تهران آغاز شده است، حدود 30 هزار وسیله نقلیهای که بر روی خطکشیهای عابر پیاده توقف داشتهاند مورد اعمال قانون قرار گرفتهاند که روزانه بالای 2 هزار مورد بوده است.
مومنی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح گذرگاه عابر پیاده اعمال قانون نیست هدف مهندسی ترافیک، آموزش و فرهنگسازی و در نهایت اگر رانندگان قوانین و مقررات را رعایت نکنند اعمال قانون است.
انتهای پیام/